Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kompetencje i “miękkie umiejętności” poszukiwane przez firmy. Kilka przykładów.

Poza wykształceniem i doświadczeniem, które znajduje odzwierciedlenie w CV, firmy coraz częściej zwracają uwagę na inne rodzaje umiejętności przy zatrudnianiu pracownika.  Są to umiejętności, które mają mniej wspólnego z wiedzą techniczną, a więcej z wartościami i postawami ludzkimi, które stanowią ogromną wartość dodaną dla organizacji. Są to tak zwane “umiejętności miękkie”.  Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, na które z nich jest największe zapotrzebowanie, aby przeanalizować, z którymi się identyfikujemy i spróbować je rozwinąć oraz podkreślić w rozmowie kwalifikacyjnej lub procesie selekcji.


Najbardziej pożądane kompetencje mogą ewoluować, dlatego ważne jest również, aby być na bieżąco, aby odpowiadać na zapotrzebowanie pracodawców. Nie wszystkie kompetencje czy umiejętności są równie istotne dla wszystkich firm, w zależności od sektora, stanowiska czy odpowiedzialności. Są pewne ogólne, które można ekstrapolować na (prawie) każde stanowisko i które są obecnie niezbędne. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.


Adaptacyjność.

Rynek pracy jest dynamiczny, zmiany są ciągłe i ważne jest, aby je zinternalizować i przyjąć. Firmy wymagają pracowników, którzy wiedzą, jak pracować w środowisku, w którym mogą pojawić się nieprzewidziane zdarzenia. Umiejętność dostosowania się oznacza wszechstronność, ale także zdolność do uczenia się, przekwalifikowania i zmiany funkcji lub procedur.


Praca zespołowa.

Firmy wymagają umiejętności uczestniczenia we wspólnych zadaniach, a także współpracy i pomocy innym współpracownikom. To pielęgnuje inne umiejętności, takie jak słuchanie, szacunek i empatia dla innych. Osoba, która jest bardzo zdolna w swoich zadaniach może nie być zbyt zatrudniona, jeśli brakuje jej tej umiejętności.


Proaktywność.

Firmy coraz częściej wymagają specjalistów, którzy nie wykonują po prostu swoich zadań, ale wykazują inicjatywę i wpadają na nowe pomysły. Osoby proaktywne potrafią rozwiązywać problemy, ale nie tylko: przewidują je, są wydajne i działają w sposób zorganizowany.


Zaangażowanie.

Firmy poszukują nie tylko pracowników, którzy rozumieją misję firmy, ale którzy są zaangażowani w projekt. Duża część tego zaangażowania pochodzi z samej firmy, z jej umiejętności dzielenia się swoimi wartościami i “zaczepiania” pracowników. Fundamentalne znaczenie ma również gotowość profesjonalisty do przyjęcia i ogarnięcia misji, wizji i wartości firmy. W ten sposób pracownik stanie się najlepszym ambasadorem marki i będzie wiedział, jak w pozytywny sposób przekazać wartości i cele firmy na zewnątrz. Jeśli poczują, że te cele są ich własnością, to znacznie łatwiej będzie im realizować swoją misję, a w ostateczności misję całej firmy.


Zdolność do pracy pod presją.

W przypadku niektórych stanowisk niezbędna jest umiejętność pracy pod presją, co w obecnym scenariuszu zmian i niepewności jest coraz częstsze. Choć może się to wydawać skomplikowane, jest to umiejętność, której można się również nauczyć: wiedza o tym, jak radzić sobie ze stresem i organizować się, aby nadal realizować cele, jest umiejętnością wysoko cenioną przez firmy.


Dlaczego ważne jest posiadanie tych umiejętności?

Oprócz poszukiwania lub aspirowania do nowej pracy, lub stanowiska, posiadanie umiejętności najbardziej poszukiwanych przez firmy jest również ważne dla awansu w samej firmie lub aspirowania do stanowisk o większej odpowiedzialności. Nad tymi umiejętnościami miękkimi można pracować i doskonalić je na co dzień. Należy pamiętać, że tego typu umiejętności pomnażają wartość innych zdolności. Przykładowo, jeśli pracownik jest proaktywny i umie dostosować się do zmian, z pewnością będzie miał więcej możliwości awansu niż kolega na podobnym stanowisku, który nie posiada tych umiejętności i nie wie, jak wykorzystać swoje szanse.