Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Instagram oraz Twitter w rozwoju NFT

Twitter niedawno ogłosił NFT Tweet Tiles, Instagram już wypuszcza wiele różnych narzędzi związanych z niewymiennymi tokenami i wielu zaczyna się zastanawiać, która z tych platform stanie się N1 dla mediów społecznościowych NFT. W ciągu ostatnich kilku miesięcy branża tokenów niewymienialnych (NFT) doświadczyła pewnych zawirowań na rynku, ale to nie powstrzymało Twittera i Instagrama przed wejściem do branży, która według niektórych szacunków może być warta 231 miliardów dolarów do 2030 roku. Instagram ma obecnie więcej zalet niż Twitter, jeśli chodzi o integrację z NFT.

Wartość integracji z Instagramem

Pierwszą rzeczą, która czyni Instagram potencjalnie bardziej obiecującą platformą dla NFT niż Twitter, jest jego unikalna propozycja wartości. Patrząc na podstawową ofertę Twittera, większość zgodzi się, że jest to platforma mikroblogowa, na której użytkownicy mogą udostępniać krótkie wiadomości (tweety) o długości do 280 znaków. Twitter służy głównie do dzielenia się wiadomościami, opiniami i przemyśleniami z szerszą publicznością. Z kolei Instagram można określić jako wizualną platformę social media, która służy głównie do dzielenia się zdjęciami i filmami i jest bardziej nastawiona na osobiste wyrażanie siebie i kreatywną autoprezentację. Biorąc pod uwagę, że NFT są bardzo wizualne w naturze, propozycja wartości Instagrama już czyni go znacznie bardziej odpowiednim do integracji NFT, ponieważ jego UI i interfejs są znacznie bardziej wciągające i płynne, jeśli chodzi o wizualizacje, niż Twitter, który jest przede wszystkim zaprojektowany do szybkiego zatrzymania.

Kolejnym ważnym elementem do rozważenia jest publiczność. Podczas gdy obie platformy mają rozbudowaną bazę użytkowników wśród millenialsów i pokolenia Z, Instagram nie tylko prowadzi ilościowo (jego baza użytkowników to 1,3 miliarda, podczas gdy Twitter ma 365 milionów), ale jego poziom zaangażowania użytkowników jest znacznie wyższy niż Twittera. Instagram może pochwalić się znacznie wyższym wskaźnikiem zaangażowania w większości dziedzin (w tym w sztuce). W rezultacie Instagram ma znacznie silniejszą pozycję, jeśli chodzi o marketing marki, i choć duża część uwagi NFT skupia się teraz na sztukach społecznych i handlu, najbardziej atrakcyjnym (i potencjalnie lukratywnym) przypadkiem użycia dla NFT jest moda i styl życia. To właśnie branża mody może wykorzystać interfejs użytkownika Instagrama przypominający galerię i różne narzędzia udostępniania, aby skutecznie wdrożyć integrację NFT i inicjatywy marketingowe. Nie oznacza to jednak, że Instagram jest lepszy od Twittera w każdym aspekcie.

Twitter chce, aby jego baza użytkowników była bardziej świadoma kryptowalut, a tym samym bardziej zaznajomiona z korzyściami technologicznymi i finansowymi, które można znaleźć w NFT. Oznacza to, że Twitter ma już entuzjastów chętnych do zaangażowania się w ofertę NFT. Biorąc jednak pod uwagę, że ostatecznym celem NFT jest masowa adopcja, należy zauważyć, że bardziej odpowiedni produkt do integracji jest ważniejszy dla długoterminowego wzrostu. Tym samym to, co robi teraz Twitter, jest nieistotne — przewyższa unikalną propozycję wartości Instagrama (UVP), która polega przede wszystkim na dzieleniu się zdjęciami i filmami.

Ewolucja Twittera pod rządami Elona Muska

Kolejną silną przesłanką, że NFT ma przed sobą świetlaną przyszłość na Instagramie jest obecny zarząd Twittera i trajektoria produktu. Ponieważ Twitter znalazł się ostatnio w posiadaniu i pod kierownictwem Elona Muska, nastąpiły zmiany, które mogą dodatkowo wpłynąć na przydatność platformy mediów społecznościowych do wykorzystania jej jako hubu dla NFT. Wynika to z faktu, że Musk zwolnił około 50% swoich pracowników, co wraz z pewnymi obawami o brak nadzoru nad prawami autorskimi i wątpliwej sprawozdawczości, wzbudziło obawy o brak talentów technicznych dla dalszego wzrostu i rozwoju Twittera. Twitter borykał się z poważnymi naruszeniami praw autorskich w wyniku wadliwego systemu ochrony praw autorskich, pozwalającego użytkownikom robić takie rzeczy jak przesyłanie na platformę filmów pełnometrażowych. Wpływ nieścisłych protokołów naruszenia praw autorskich na NFT nie wymaga wyjaśnienia.

Ostatnie cięcia objęły również moderatorów treści, których zadaniem było ograniczenie dezinformacji, i co nie jest zaskakujące, liczba fałszywek od tego czasu wyraźnie wzrosła, a kontrowersyjne konta zostały masowo przywrócone. To z kolei spowodowało, że wielu użytkowników porzuciło platformę na rzecz alternatyw takich jak Mastodon. Ponieważ NFT polegają na silnych i integracyjnych społecznościach, nowe środowisko dzielące Twittera nie wróży dobrze jego planom NFT. Jeśli chodzi o obawy dotyczące funkcjonalności technicznej Twittera, to, o ile prawdą jest, że mniejsza liczba inżynierów mogłaby doprowadzić do spadku jakości wielu produktów, to z uwagi na to, że Twitter nie jest produktem krytycznym, obecnie zapewnia on wystarczający czas pracy, opóźnienia i swobodę architektoniczną. Niepowodzenia nie spowodują jego zatrzymania. Jednak utrzymanie statku na powierzchni po prostu nie pomoże, jeśli chodzi o otwieranie nowych rynków i nowych możliwości, a więc masowe cięcia na Twitterze niewątpliwie utrudnią innowacje techniczne, w tym płynną integrację NFT.

Tak więc, podczas gdy Twitter sieje wielkie spustoszenie, Instagram wydał kompleksową mapę drogową NFT, która obejmuje wdrożenie NFT w ponad 100 krajach i uruchomienie platformy handlowej NFT, która jest systematycznie testowana z wybitnymi twórcami, takimi jak Amber Vittoria, Dave Krugman, Refik Anadol i inni. Chociaż nie można przewidzieć, które sieci społecznościowe okażą się pierwsze pod względem integracji NFT, spojrzenie na ich podstawową propozycję wartości w połączeniu z ostatnimi wynikami stanowi wyraźną wskazówkę dotyczącą perspektyw. Widać wyraźnie, że Twitter jest nie tylko w gorszej sytuacji pod względem UVP, ale także cierpi z powodu chaotycznych przemian, które mogą mieć poważne konsekwencje dla przyszłego zdrowia platformy jako całości, nie mówiąc już o rozwoju narzędzi NFT.

Innymi słowy, Instagram ma znacznie mniej rozpraszaczy i choć bez wątpienia będzie miał też swoje wady, plany NFT platformy wydają się działać w ten sam zorganizowany i cierpliwy sposób, który pozwolił Facebookowi wejść na rynek i wyprzedzić pierwszych konkurentów. Jednak, jak w każdym procesie technologicznym, wszystko może się zmienić w jednej chwili, dlatego warto bacznie obserwować rozwój obu platform. Niemniej jednak to właśnie Instagram, a nie Twitter, ma obecnie więcej zalet w kwestii integracji z NFT.