Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

GPS w samochodzie – dlaczego warto z niego korzystać?

Co to jest inteligentny asystent prędkości (ISA) i jak to działa?

Co by było, gdyby Twój samochód mógł powstrzymać Cię przed przekroczeniem dozwolonej prędkości?
Jedziesz, pilnując się, kiedy dostrzegasz policjanta przed sobą. Nawet jeśli masz pewność, że nie przekraczałeś prędkości, Twoje tętno wzrasta i zaczynasz się denerwować, że zostaniesz zatrzymany. Ale co by było, gdyby istniała technologia, która mogłaby uniemożliwić ponowne otrzymanie mandatu za przekroczenie prędkości? Cóż, jest! Nazywa się Intelligent Speed ​​Assist (ISA), funkcja, która powoli pojawia się w nowych samochodach.

Ale czym właściwie jest ISA i jak to działa?

Intelligent Speed ​​Assist (ISA) to technologia, która wykorzystuje kamery wideo lub dane o ograniczeniu prędkości połączone z GPS, aby pomóc kierowcom utrzymać się w wyznaczonym limicie prędkości. W większości systemów ISA ostrzega, gdy pojazd zbliża się lub przekracza ograniczenie prędkości.
Czasami ISA działa również jako automatycznie dostosowujący się ogranicznik prędkości, uniemożliwiając kierowcy przyspieszenie poza dozwoloną prędkość.

Jak działa inteligentne wspomaganie prędkości?

Systemy ISA wykorzystują kamery wideo lub dane o ograniczeniu prędkości połączone z GPS, aby wykryć ogłoszone ograniczenie prędkości. Po wykryciu ograniczenia prędkości system ISA ostrzeże kierowcę, jeśli przekroczy deklarowaną prędkość. Na przykład, jeśli publikowane ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h. System ISA ostrzegałby kierowcę, gdyby jechał z prędkością powyżej 50 km/h. Kierowca miałby wówczas możliwość spowolnienia lub zignorowania ostrzeżenia.

Istnieją cztery główne typy systemów ISA.

  • Kaskadowe ostrzeżenie akustyczne ISA zapewnia kierowcy ostrzeżenie dźwiękowe, gdy pojazd zbliża się lub przekracza ograniczenie prędkości. Jest uważany za system „doradczy”, ponieważ kierowcy mogą go łatwo zignorować.
  • Kaskadowe ostrzeżenie wibracyjne ISA wykorzystuje wibracje pedału, aby zapewnić kierowcy dotykowe ostrzeżenie, gdy pojazd zbliża się lub przekracza ograniczenie prędkości. Jest to również system „doradczy”.
  • Dotykowe systemy sprzężenia zwrotnego opierają się na sile przywracającej pedał przyspieszenia, aby przekazać kierowcy informację zwrotną. Gdy kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, pedał stanie się trudniejszy do wciśnięcia, dając fizyczny sygnał, że jedzie za szybko.
  • Systemy ISA można również ustawić tak, aby automatycznie dostosowywały prędkość pojazdu, aby utrzymać się w wyznaczonym limicie. Działa to poprzez ograniczenie ilości mocy wysyłanej do silnika. W ten sposób, nawet jeśli kierowca spróbuje przyspieszyć, pojazd nie przyspieszy powyżej dozwolonej prędkości.

Wszystkie cztery systemy są uzupełnione wizualnym wyświetlaczem, który ostrzega kierowcę o jego prędkości w stosunku do wyznaczonego limitu.

Jak dokładne jest inteligentne wspomaganie prędkości?

Systemy ISA są generalnie dokładne. Istnieje jednak kilka czynników, które mogą wpływać na ich dokładność, takich jak:

  • Jakość sygnału GPS. Słaba jakość sygnału GPS może wpływać na systemy ISA, które wykorzystują dane GPS w celu uzyskania informacji o ograniczeniu prędkości. Zwykle nie stanowi to problemu na obszarach miejskich, ale może stanowić problem na obszarach wiejskich ze słabszym sygnałem GPS.
  • Systemy ISA wykorzystujące kamery wideo może mieć wpływ ich umiejscowienie. Jeśli kamery zostaną umieszczone nieprawidłowo, mogą nie wykrywać dokładnie znaków ograniczenia prędkości.
  • Pogoda może również wpływać na systemy ISA. Jeśli droga jest mokra, oblodzona lub pokryta śniegiem, system ISA może błędnie odczytać ograniczenie prędkości.