Światowa Organizacja Turystyki podała, że na przełomie 2000 roku było w sumie 680 milionów turystów międzynarodowych, ale w 2010 roku liczba ta była już bliska 1 miliarda. W ubiegłym roku przekroczyła 1,4 miliarda, a do 2030 roku ma osiągnąć 1,8 miliarda. „Aktywność gospodarcza generowana przez przemysł nie pozostała w tyle” – zauważyła OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) w raporcie z końca ubiegłego roku. Globalne wydatki na podróże wzrosły z 495 mld USD w 2000 roku do 1,2 bln USD w 2016 roku, stanowiąc 7% globalnego eksportu towarów i usług.
Na przykład w Kanadzie turystyka stanowiła 2% produktu krajowego brutto (w porównaniu do średniej według danych OECD wynoszącej 4,2%), prawie 4% zatrudnienia (7% w OECD) i 22% eksportu usług (21,7% w OECD), ponieważ sprzedawanie obcokrajowcom noclegów w hotelach, posiłków w restauracjach i wycieczek psimi zaprzęgami jest równoznaczne z eksportem tych usług do ich krajów. Napędzany m.in. przez wzrost globalizacji, mnożenie się tanich linii lotniczych wraz z liberalizacją transportu lotniczego oraz rewolucję cyfrową, która ułatwia organizację podróży wzrost z ostatnich lat może zostać przyspieszony lub spowolniony, ale z pewnością zostanie przekształcony przez to, co OECD określa jako „megatrendy”. Jednym z takich megatrendów będzie podwojenie wydatków klasy średniej w latach 2015-2030, ale w coraz większym stopniu pochodzących z gospodarek wschodzących, takich jak Chiny i Indie, które będą wymagały dostosowania się do ich interesów i potrzeb.
Innym ważnym zjawiskiem jest starzenie się społeczeństwa, które zaostrzy problem niedoboru siły roboczej, ale jednocześnie stworzy populację osób starszych, które są zamożniejsze i bardziej skłonne do korzystania z wypoczynku niż poprzednie pokolenia pod warunkiem, że uwzględni się ich mniejszą mobilność i upodobania, na przykład, do podróży wielopokoleniowych i turystyki medycznej. Pokolenia Y, Z i następne będą jednak stanowiły większość podróżujących w 2040 r. i mogą narzucić swoje upodobanie do bardziej spersonalizowanych i ekologicznych podróży, co może spowodować stopniowe odejście od turystyki nadmorskiej lub skoncentrowanej na danym miejscu.
Będąca pod silnym wpływem mediów społecznościowych ta klientela została jednak mocno dotknięta ostatnim kryzysem i będzie musiała zmierzyć się z dorywczością i automatyzacją świata pracy, co może tłumaczyć ich upodobanie do krótkich podróży i tańszych pakietów. Istotny wpływ będą miały również kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Szacuje się, że turystyka odpowiada za około 5% światowej emisji gazów cieplarnianych, z czego prawie trzy czwarte pochodzi z transportu lotniczego (40%) i samochodowego (32%). Ekstremalne zjawiska pogodowe mocno uderzają w regiony przybrzeżne, gdzie wiele krajów koncentruje swoją ofertę turystyczną. Z kolei „problem przeludnienia turystów” może również wyrządzić szkody zarówno środowisku, jak i tkance gospodarczej, społecznej i kulturowej społeczności, które ich przyjmują. Jednak turystyka może również „podnosić świadomość wartości kulturowych i środowiskowych”, a także przyczyniać się ekonomicznie do utrzymania lokalnych społeczności i ich kultury.
Raport OECD stawia również pytanie, czy w erze cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa, ale i napięć geopolitycznych związanych z bezpieczeństwem świat będzie skłaniał się bardziej w kierunku globalnego obywatelstwa czy też „patrzenia do wewnątrz”.
Zmiany w organizmie po trzydziestym roku życia. Dbanie o siebie jest zawsze dobrą opcją niezależnie…
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z dobroczynnego wpływu zwierząt na życie…
Co to jest inteligentny asystent prędkości (ISA) i jak to działa? Co by było, gdyby…
Nic dodać nic ująć. Jeśli jesteś przedsiębiorcą to dobrze wiesz, że zdobywanie świeżych kontaktów (leadów)…
Czas tworzenia pipeline zależy przede wszystkim od tego, jaki produkt generuje Twoja firma, co oferuje…
Pandemia COVID-19, która rozpoczęła się w 2019 roku, zrewolucjonizowała wiele aspektów życia na całym świecie.…